Maria Lithell Flyg är utbildad och verksam tonsättare inom nutida konstmusik. Hon tog sin konstnärliga masterexamen i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Karin Rehnqvist, våren 2014. Hon har skrivit flertalet kammarmusikaliska verk, körmusik, musikdramatik samt verk för orkester.
Maria har skrivit stycken till musiker och ensembler som Kungliga Operan, Sveriges Radio/Radiokören, Sofia Vokalensemble och Bengt Ollén, Västerås Sinfonietta och Julia Sporsén, Kungliga Filharmonikernas Blåsarkvintett, Cecilia Zilliacus, Martin Sturfält, Olle Persson, David Huang, ensemble recherche (Tyskland), Musica Vitae, Adolf Fredriks flickkör, KammarensembleN, Sebastian Stevensson, Lisa Carlioth (Radiokören), Stockholms Saxofonkvartett, Uppsala Vokalensemble, Stockholm Wind Quartet, ensemble KROCK, Magdalena Meitzner, Linn Persson, DuoGelland, Trio Nastela, musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester: Emmanuel Laville, Geneviève Martineau, Eriikka Nylund, Astrid Lindell, Johanna Sjunnesson, Niklas E Andersson, Jemtlands Salongsorkester (Estrad Norr), Alexandra Büchel, Ivo Nilsson, Tora Thorslund (Hovkapellet), Johannes Thorell, Eva Lindal, Vokalharmonin under ledning av Fredrik Malmberg med flera.
November 2023 blev hon nominerad till Musikförläggarnas pris för sina fyra sånger som hon komponerade till sopranen Lisa Carlioth och musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester – Du är min renaste tröst, Bestigning, Nära ögat, Stjärnorna. Samtliga finns inspelade och utgivna på skivan Longing (Daphne Records / Naxos, 2022)
År 2019 vann hon Svenska Kyrkans Kulturstipendium för verket Frid-lyst – ett Requiem över växter och djur. Detta 35 minuter långa körverk är en sorgeritual över den biologiska mångfalden och uruppfördes av Sofia Vokalensemble under ledning av dirigent Bengt Ollén, 13 mars, 2022. Konserten spelades även in av Sveriges Radio, P2, och har sänts i P2, ’Klassiska konserten’ vid tre tillfällen.
Hon har släppt två skivor med sin kammarmusik Collected Chamber Music (Footprint Records /Naxos) 2019. Medverkar gör bland annat Martin Sturfält, Cecilia Zilliacus, Stockholms Saxofonkvartett samt medlemmar ur Sveriges Radios Symfoniorkester. Samt skivan Longing (Längtan) – chamber music by Maria Lithell Flyg, Daphne Records / Naxos, 2022. Där medverkar:
- Vokalharmonin under ledning av Fredrik Malmberg, Sara Niklasson, Ivonne Fuchs, Lisa Långbacka, Lisa Grotherus, Andreas Lavotha, Filip Gloria, Alva Press, Erik Holm.
- Musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester Johanna Sjunnesson, cello, Niklas E Andersson klarinett, Lisa Carlioth sopran, Martin Sturfält piano.
- SWQ – Stockholm Wind Quartet – Madeleine Johansson (flöjt), Peter Gullqvist (fagott), Johan Söderlund (klarinett), Johanna Orrje (oboe).
- Ljudtekniker: Jerker Eklund
Därutöver en skiva för barn tillsammans med Stockholms Saxofonkvartett – Tänk alla dessa ljud! Little by Lithell Music Production, 2020.
Maria har ett förflutet som operasångerska och har komponerat ett beställningsverk till Kungliga Operan, Short Stories III, kortoperan ’Min tur nu’ tillsammans med dramatikern Hanna Nygren. Uruppfördes 29 maj, 2022.
Hon har innan dess skrivit tre kortare kammaroperor Kassandra / Högmod med libretto av dramatikern Johanna Emanuelsson, framfört av bland annat Åsa Thyllman. Maria skriver ofta både text och musik. I den mer experimentella ”miljöoperan” Någon borde ta tag i det här… skrev hon librettot själv och blandar där uttryck både från opera och modern dans, gästspel Folkoperan våren 2014 med musiker ur KammarensembleN, operasångaren Thomas Sepp samt dansaren och koreografen Disa Krosness.
Monodramen Ecce arbor – Se träden! är ett verk som tagits fram i samverkan med konstnären Anna Berglind där hennes ljusinstallationer utgör scenografin. Libretto av Greta Sundberg. Verket uruppfördes på Sörmlands Muséum den 21 augusti 2021 av sopranen Alexandra Büchel som för trädens talan uppbackad av en bleckblåskvartett bestående av Johannes Thorell, sax, Tora Thorslund, trumpet, Ivo Nilsson, trombon och Helene Sikdal, horn.
Maria gick till final i Detroit Symphony Orchestras tävling Elaine Lebenbom Memorial Award, 2015, med stycket In and Out för symfoniorkester. Har erbjudits, och varit på, residens vid Ucross Foundation, Wyoming, USA september 2016.
2021 erhöll hon Stockholms Stads Kulturstipendium för sina ”konstnärligt värdefulla insatser”.
Recensioner av kammarmusikplattan Longing – chamber music by Maria Lithell Flyg
”På Maria Lithell Flygs senaste skiva presenteras en tonsättning av ett urval av Lotta Lotass diktsamling Nya dikter. Det är musik med ett fascinerande och originellt tonspråk, med vemodigt folkmusikaliska anslag – och med en ovanlig besättning: Fredrik Malmberg leder sin egen kör Vokalharmonin, tillsammans med stråkkvartett, klarinett, accordeon och sångsolist (Ivonne Fuchs).
På albumet ryms också tonsättningen av fyra andra kvinnliga poeters texter, av Greta Sundberg, Karin Boye, Edith Södergran och Wislava Szymborska. Här klingar musiken mer luftigt och med en enklare besättning – men upplevelsen blir inte mindre fascinerande för det, och sopranen Lisa Carlioth tolkar texterna med känsla och uttrycksfullhet. Ett album som befäster Maria Lithell Flygs position som en av vårt lands mest intressanta tonsättare.” Axel Lindhe, Opus Magasin #116 april, 2023
”Longing bekräftar mina tidigare intryck av Maria Lithell Flyg som en egen och spännande tonsättarpersonlighet i dagens svenska musikliv.” – – – – – ”Tonsättningarna är melodiösa och uttrycksfulla och väver samman röst och instrument på ett klangkänsligt sätt.” Sten Wistrand, Kulturdelen.se 18 dec, 2022.
Sagt om skivan Collected Chamber Music:
”Lyriskt tonalt och lekfullt är också ljuset som sprider sig i den suveräna oboekvartetten The Thin Line Between Sorrow and Joy med musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester. Stora känslor i det lilla, inte olikt Messiaens Kvartett för tidens ände i sin balansgång längs den tunna linjen mellan glädje och sorg.” Johanna Paulsson, Opus Magasin, september, 2019:
”den aktuella cd:n med hennes kammarmusik visar att hon hör hemma bland de riktigt intressanta svenska tonsättarna idag.” Sten Wistrand, Kulturdelen.com, 25 juli, 2019.
”Förunderligt vacker svensk kammarmusik att känna igen sig i och väckas på nytt.” —för att få vara ensam med sig själv eller för att låta sig omfamnas av något större än sig själv. Kalla det vemod. Maria Lithell Flyg får det att vibrera i oss på nytt.” Martin Nyström, Dagens Nyheter, 15 september, 2019.
”Sångerskan, kompositören Maria Lithell-Flygs finkalibrerade tonspråk porträtteras på nya cd:n Collected Chamber Music. En konstnär som leker med klangfärger, sinnliga texturer och rytmer i den skimrande miniatyren för slagverk och saxofon ”Jag är en känslig själ”, och söker udda konstellationer i det filosofiska vokalstycket ”Längst inne i mitt huvud.”” Sofia Nyblom, Svenska Dagbladet, 18 oktober, 2019.
Fler recensioner finns under fliken PRESS.