Press

Pressinloggning

Logga in för exklusivt pressmaterial

Recensioner Short Stories III – ’Min tur nu’ på Kungliga Operan.

Dagens Nyheter, Johanna Paulsson, 2022-05-30: https://www.dn.se/kultur/short-stories-iii-ar-en-musikaliskt-spannande-novellsamling-i-det-lilla/

”Maria Lithell Flyg är lite av en late bloomer som först på senare år verkligen funnit sitt musikaliska uttryck i såväl körverk som inkännande kammarmusik. Här har hon fått möjlighet att kombinera erfarenheterna kring Hanna Nygrens libretto om en ”farlig lek i finansvärldens gråzon”, som dramaturgen Katarina Aronsson sammanfattar storyn i programbladet.

Katrin (Matilda Wahlund) får chansen att tjäna mycket pengar genom bedrägeri och gör det på bekostnad av sin kärlek Ylwa (Johanna Sannefors) – till sist fängslad som ovetande målvakt. Två solstolar och ett glittrande draperi i fonden placerar handlingen i ett skatteparadis, medan musiken växlar mellan det surrealistiskt komiska och vemodigt lyriska.

Redan inledningsvis finns en illavarslande klanglig skevhet med basklarinett i relief som förebådar vändningen i den opera som dramaturgiskt ligger närmast den litterära novellen. Känslorna bor i musiken och Lithell Flyg ger sångarna andrum. Men den ekonomiska brottslighetens vokabulär landar inte alltid optimalt i sångstämmorna och Mårten Forslunds regi går in för att förstärka dragen av karikatyr.”

Svenska Dagbladet, Edward Klingspor, 2022-05-30, https://www.svd.se/a/z7Bjor/japansk-folksaga-slar-jonssonligan

”Musiken av Maria Lithell Flyg är flyhänt orkestrerad och rik på stämningar. Det hela växlar mellan två huvudlägen: stillsamma tempi då handlingen stannar upp, respektive ilande rytmiska partier med mera action. Detta återspeglas också i de närmast karikerande sångstämmorna, säkert framförda av bland andra Matilda Wahlund och Johanna Sannefors i denna nerviga komedi där det potentiella allvaret uteblir.”

Aftonbladet, Claes Wahlin, 2022-05-22, https://www.aftonbladet.se/kultur/teater/a/jayQwA/recesnion-av-kungliga-operans-short-stories-iii

Min tur nu, med musik av Maria Lithell Flyg och text av Hanna Nygren, har girigheten som tema. Platsen är Caymanöarna och historien handlar om Katrin, som frestas att snabbt bli rik, vilket sker till priset av hennes väninna Ylwas frihet. – – – musiken följer de snabba turerna effektivt.

_________________________________

Recension av uruppförandet av Frid-lyst – Requiem över växter och djur med Sofia Vokalensemble och Bengt Ollén: https://www.dn.se/kultur/i-korverket-frid-lyst-star-manskligheten-stukad-kvar-med-skammen/

”Enskilda röster bryter sig effektfullt loss ur den kollektiva körvävens skimrande texturer. Ibland kan man i växelspelet mellan dovt hummande och skarpa diskanter ana beröringspunkter med Rehnqvists signum kulning. Offertorium-satsen låter tenorsolisten klättra med falsettklang.

En egen infogad koralsats ramar däremellan in den svenska floran och faunans rödlistade arter med diskreta drag av vemodig och varm folkton, medan Agnus Dei-texten flätas samman med uppräkningen av lokalt utrotade och hotade fiskars latinska namn. I kombination med kvällens swishkollekt till krigets Ukraina blev framförandet av ”Frid-lyst” en sorgset vacker påminnelse om behovet av att kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt.”  Johanna Paulsson, Dagens Nyheter, 14 mars, 2022.

_____________________________________

Johanna Paulsson uppmärksammar uruppförandet av Ecce arbor – Se träden! i sin krönika i Dagens Nyheter den 28 augusti, 2021. https://www.dn.se/kultur/johanna-paulsson-darfor-trendar-traden-i-musiken/

Sveriges Television, Sörmland, uppmärksammar utställningen Skogen i åminnelse och föreställningen Ecce arbor – Se träden! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/dystopisk-bild-av-skogen-i-ny-utstallning

_____________________________________

Sagt om skivan Collected Chamber Music, 2019:

”Lyriskt tonalt och lekfullt är också ljuset som sprider sig i den suveräna oboekvartetten The Thin Line Between Sorrow and Joy med musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester. Stora känslor i det lilla, inte olikt Messiaens Kvartett för tidens ände i sin balansgång längs den tunna linjen mellan glädje och sorg.” Johanna Paulsson, Opus Magasin, september, 2019:

”Sångerskan, kompositören Maria Lithell-Flygs finkalibrerade tonspråk porträtteras på nya cd:n Collected Chamber Music. En konstnär som leker med klangfärger, sinnliga texturer och rytmer i den skimrande miniatyren för slagverk och saxofon ”Jag är en känslig själ”, och söker udda konstellationer i det filosofiska vokalstycket ”Längst inne i mitt huvud.”” Sofia Nyblom, Svenska Dagbladet, 18 oktober, 2019.

”Förunderligt vacker svensk kammarmusik att känna igen sig i och väckas på nytt.” —för att få vara ensam med sig själv eller för att låta sig omfamnas av något större än sig själv. Kalla det vemod. Maria Lithell Flyg får det att vibrera i oss på nytt.” Martin Nyström, Dagens Nyheter, 15 september, 2019.

https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-maria-lithell-flyg-avvaktar-och-stracker-sig-mot-vemodet/

”den aktuella cd:n med hennes kammarmusik visar att hon hör hemma bland de riktigt intressanta svenska tonsättarna idag.” Sten Wistrand

Klicka på länken nedan för att läsa hela recensionen.

Recension av Collected Chamber Music i Kulturdelen.com

______________________________________

Intervju med Birgitta Tollan i Sveriges Radio P2, Musikmagasinet om musik och klimat. Kammaroperan Kassandra (Högmod) samt skivan Seven Deadly Sins, 22 juni, 2019:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1307587

Pressinloggning

Logga in för exklusivt pressmaterial

Presskontakt

För inloggningsuppgifter och andra pressärenden:
marialithell@hotmail.com

Pressbilder

Klicka på bilderna för att öppna/ladda ner högupplösta pressbilder.
Fotografens namn ska alltid anges vid användning.