Press

Scrolla längst ner för högupplösta bilder på Maria.

Pressinloggning

Logga in för exklusivt pressmaterial

Recension av Nordiska Kammarorkesterns framförande på Norrlandsoperan, Umeå, av Every second Breath comes from the Ocean i Västerbottenskuriren:

”Havets vildsinta vågor och vindar genomsyrar även Maria Lithell Flygs ( f 1965) stycke Every second Breath comes from the Ocean. De inledande djupa tonerna i kontrabasstämman och den dansanta tretakten blev som en slags pånyttfödelse av naturen. Orkestern spelar med stor känsla under ledning av en dirigent med säker, varierad slagteknik.” Bengt Hultman, Västerbottenkuriren, 12 november, 2023. https://www.vk.se/2023-11-12/cellist-i-varldsklass-gastade-norrlandsoperan-e6e32

___________________________________________________________________________________________

Intervju av Johanna Paulsson i Dagens Nyheter inför uruppförandet av Antropocen – Jag är unik och spelar ingen roll (text: Jonas Gren) beställningsverk av Västerås Sinfonietta med Julia Sporsén som solist:

https://www.dn.se/kultur/hon-tonsatter-klimatkrisen-jag-har-gatt-igenom-alla-fem-stadierna-for-sorg/

___________________________________________________________________________________________

Recensioner av kammarmusikplattan Longing – chamber music by Maria Lithell Flyg

”På Maria Lithell Flygs senaste skiva presenteras en tonsättning av ett urval av Lotta Lotass diktsamling Nya dikter. Det är musik med ett fascinerande och originellt tonspråk, med vemodigt folkmusikaliska anslag – och med en ovanlig besättning: Fredrik Malmberg leder sin egen kör Vokalharmonin, tillsammans med stråkkvartett, klarinett, accordeon och sångsolist (Ivonne Fuchs).

På albumet ryms också tonsättningen av fyra andra kvinnliga poeters texter, av Greta Sundberg, Karin Boye, Edith Södergran och Wislava Szymborska. Här klingar musiken mer luftigt och med en enklare besättning – men upplevelsen blir inte mindre fascinerande för det, och sopranen Lisa Carlioth tolkar texterna med känsla och uttrycksfullhet. Ett album som befäster Maria Lithell Flygs position som en av vårt lands mest intressanta tonsättare.” Axel Lindhe, Opus Magasin #116 april, 2023

”Longing bekräftar mina tidigare intryck av Maria Lithell Flyg som en egen och spännande tonsättarpersonlighet i dagens svenska musikliv.” – – – – – ”Tonsättningarna är melodiösa och uttrycksfulla och väver samman röst och instrument på ett klangkänsligt sätt.” Sten Wistrand, Kulturdelen.se 18 dec, 2022. 

CD: Longing av Maria Lithell Flyg

____________________________________________________________________________________________

Recensioner Short Stories III – ’Min tur nu’ på Kungliga Operan.

Dagens Nyheter, Johanna Paulsson, 2022-05-30: https://www.dn.se/kultur/short-stories-iii-ar-en-musikaliskt-spannande-novellsamling-i-det-lilla/

”Maria Lithell Flyg är lite av en late bloomer som först på senare år verkligen funnit sitt musikaliska uttryck i såväl körverk som inkännande kammarmusik. Här har hon fått möjlighet att kombinera erfarenheterna kring Hanna Nygrens libretto om en ”farlig lek i finansvärldens gråzon”, som dramaturgen Katarina Aronsson sammanfattar storyn i programbladet.

Katrin (Matilda Wahlund) får chansen att tjäna mycket pengar genom bedrägeri och gör det på bekostnad av sin kärlek Ylwa (Johanna Sannefors) – till sist fängslad som ovetande målvakt. Två solstolar och ett glittrande draperi i fonden placerar handlingen i ett skatteparadis, medan musiken växlar mellan det surrealistiskt komiska och vemodigt lyriska.

Redan inledningsvis finns en illavarslande klanglig skevhet med basklarinett i relief som förebådar vändningen i den opera som dramaturgiskt ligger närmast den litterära novellen. Känslorna bor i musiken och Lithell Flyg ger sångarna andrum. Men den ekonomiska brottslighetens vokabulär landar inte alltid optimalt i sångstämmorna och Mårten Forslunds regi går in för att förstärka dragen av karikatyr.”

Svenska Dagbladet, Edward Klingspor, 2022-05-30, https://www.svd.se/a/z7Bjor/japansk-folksaga-slar-jonssonligan

”Musiken av Maria Lithell Flyg är flyhänt orkestrerad och rik på stämningar. Det hela växlar mellan två huvudlägen: stillsamma tempi då handlingen stannar upp, respektive ilande rytmiska partier med mera action. Detta återspeglas också i de närmast karikerande sångstämmorna, säkert framförda av bland andra Matilda Wahlund och Johanna Sannefors i denna nerviga komedi där det potentiella allvaret uteblir.”

Aftonbladet, Claes Wahlin, 2022-05-22, https://www.aftonbladet.se/kultur/teater/a/jayQwA/recesnion-av-kungliga-operans-short-stories-iii

Min tur nu, med musik av Maria Lithell Flyg och text av Hanna Nygren, har girigheten som tema. Platsen är Caymanöarna och historien handlar om Katrin, som frestas att snabbt bli rik, vilket sker till priset av hennes väninna Ylwas frihet. – – – musiken följer de snabba turerna effektivt.

___________________________________________________________________________________________

Recension av uruppförandet av Frid-lyst – Requiem över växter och djur med Sofia Vokalensemble och Bengt Ollén: https://www.dn.se/kultur/i-korverket-frid-lyst-star-manskligheten-stukad-kvar-med-skammen/

”Enskilda röster bryter sig effektfullt loss ur den kollektiva körvävens skimrande texturer. Ibland kan man i växelspelet mellan dovt hummande och skarpa diskanter ana beröringspunkter med Rehnqvists signum kulning. Offertorium-satsen låter tenorsolisten klättra med falsettklang.

En egen infogad koralsats ramar däremellan in den svenska floran och faunans rödlistade arter med diskreta drag av vemodig och varm folkton, medan Agnus Dei-texten flätas samman med uppräkningen av lokalt utrotade och hotade fiskars latinska namn. I kombination med kvällens swishkollekt till krigets Ukraina blev framförandet av ”Frid-lyst” en sorgset vacker påminnelse om behovet av att kunna hålla flera tankar i huvudet samtidigt.”  Johanna Paulsson, Dagens Nyheter, 14 mars, 2022.

_________________________________________________________________________________________

Johanna Paulsson uppmärksammar uruppförandet av Ecce arbor – Se träden! i sin krönika i Dagens Nyheter den 28 augusti, 2021. https://www.dn.se/kultur/johanna-paulsson-darfor-trendar-traden-i-musiken/

Sveriges Television, Sörmland, uppmärksammar utställningen Skogen i åminnelse och föreställningen Ecce arbor – Se träden! https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/dystopisk-bild-av-skogen-i-ny-utstallning

__________________________________________________________________________________________

Sagt om skivan Collected Chamber Music, 2019:

”Lyriskt tonalt och lekfullt är också ljuset som sprider sig i den suveräna oboekvartetten The Thin Line Between Sorrow and Joy med musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester. Stora känslor i det lilla, inte olikt Messiaens Kvartett för tidens ände i sin balansgång längs den tunna linjen mellan glädje och sorg.” Johanna Paulsson, Opus Magasin, september, 2019:

”Sångerskan, kompositören Maria Lithell-Flygs finkalibrerade tonspråk porträtteras på nya cd:n Collected Chamber Music. En konstnär som leker med klangfärger, sinnliga texturer och rytmer i den skimrande miniatyren för slagverk och saxofon ”Jag är en känslig själ”, och söker udda konstellationer i det filosofiska vokalstycket ”Längst inne i mitt huvud.”” Sofia Nyblom, Svenska Dagbladet, 18 oktober, 2019.

”Förunderligt vacker svensk kammarmusik att känna igen sig i och väckas på nytt.” —för att få vara ensam med sig själv eller för att låta sig omfamnas av något större än sig själv. Kalla det vemod. Maria Lithell Flyg får det att vibrera i oss på nytt.” Martin Nyström, Dagens Nyheter, 15 september, 2019.

https://www.dn.se/kultur-noje/skivrecensioner/skivrecension-maria-lithell-flyg-avvaktar-och-stracker-sig-mot-vemodet/

”den aktuella cd:n med hennes kammarmusik visar att hon hör hemma bland de riktigt intressanta svenska tonsättarna idag.” Sten Wistrand

Klicka på länken nedan för att läsa hela recensionen.

Recension av Collected Chamber Music i Kulturdelen.com

________________________________________________________________________________________________

Intervju med Birgitta Tollan i Sveriges Radio P2, Musikmagasinet om musik och klimat. Kammaroperan Kassandra (Högmod) samt skivan Seven Deadly Sins, 22 juni, 2019:

https://sverigesradio.se/avsnitt/1307587

Pressinloggning

Logga in för exklusivt pressmaterial

Presskontakt

För inloggningsuppgifter och andra pressärenden:
marialithell@hotmail.com

Pressbilder

Klicka på bilderna för att öppna/ladda ner högupplösta pressbilder.
Fotografens namn ska alltid anges vid användning.