Maria Lithell Flyg är utbildad och verksam tonsättare inom nutida konstmusik. Hon tog sin konstnärliga masterexamen i komposition vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm för Karin Rehnqvist, våren 2014.
Maria har skrivit stycken till musiker och ensembler som Kungliga Operan, Sofia Vokalensemble och Bengt Ollén, Kungliga Filharmonikernas Blåsarkvintett, Cecilia Zilliacus, Martin Sturfält, Olle Persson, David Huang, ensemble recherche (Tyskland), Musica Vitae, Adolf Fredriks flickkör, KammarensembleN, Sebastian Stevensson, Lisa Carlioth (Radiokören), Stockholm Wind Quartet, Stockholms Saxofonkvartett, Norrköpings Symfoniorkester, Uppsala Vokalensemble, KFUMs Kammarkör, Stockholms Läns Blåsarsymfoniker, ensemble KROCK, Magdalena Meitzner, Linn Persson, Symbio, DuoGelland, Hidden Mother, musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester: Emmanuel Laville, Geneviève Martineau, Eriikka Nylund, Astrid Lindell, Johanna Sjunnesson, Niklas E Andersson, Jemtlands Salongsorkester (Estrad Norr), Alexandra Zetterström Büchel, Ivo Nilsson, Tora Thorslund (Hovkapellet), Johannes Thorell, Eva Lindal, Vokalharmonin under ledning av Fredrik Malmberg med flera.
År 2019 vann hon Svenska Kyrkans Kulturstipendium för verket Frid-lyst – ett Requiem över växter och djur. Detta 30 minuter långa körverk uruppfördes av Sofia Vokalensemble under ledning av dirigent Bengt Ollén, 13 mars, 2022. Konserten spelades även in av Sveriges Radio, P2, och sändes den 6 april i P2, ’Klassiska konserten’.
I juni, 2019, släppte hon skivan Collected Chamber Music (Footprint Records /Naxos) med urval av sin kammarmusik. Medverkar gör bland annat Martin Sturfält, Cecilia Zilliacus, Stockholms Saxofonkvartett samt medlemmar ur Sveriges Radios symfoniorkester.
Maria har ett förflutet som operasångerska och har skrivit tre kortare kammaroperor Kassandra / Högmod med libretto av dramatikern Johanna Emanuelsson, framfört av bland annat Åsa Thyllman. Maria skriver ofta både text och musik. I den mer experimentella ”miljöoperan” Någon borde ta tag i det här… skrev hon librettot själv och blandar där uttryck både från opera och modern dans, gästspel Folkoperan våren 2014 med musiker ur KammarensembleN, operasångaren Thomas Sepp samt dansaren och koreografen Disa Krosness. Monodramen Ecce arbor – Se träden! är ett verk som tagits fram i samverkan med konstnären Anna Berglind där hennes ljusinstallationer utgör scenografin. Libretto av Greta Sundberg. Verket uruppfördes på Sörmlands Muséum den 21 augusti 2021.
Maria har komponerat ett beställningsverk till Kungliga Operan, Short Stories III, kortoperan ’Vår tur nu’ tillsammans med dramatikern Hanna Nygren. Uruppfördes 29 maj, 2022. Finns på OperanPlay.
Maria gick till final i Detroit Symphony Orchestras tävling Elaine Lebenbom Memorial Award, 2015, med stycket In and Out för symfoniorkester. Har erbjudits, och varit på, residens vid Ucross Foundation, Wyoming, USA september 2016.
2021 erhöll hon Stockholms Stads Kulturstipendium för sina ”konstnärligt värdefulla insatser”.
Just nu arbetar Maria på inspelningen av hennes andra album – Längtan. Där medverkar:
- Vokalharmonin under ledning av Fredrik Malmberg, Sara Niklasson, Ivonne Fuchs, Lisa Långbacka, Lisa Grotherus, Andreas Lavotha, Filip Gloria, Alva Press, Erik Holm.
- Musiker ur Sveriges Radios Symfoniorkester Johanna Sjunnesson, cello, Niklas E Andersson klarinett, Lisa Carlioth sopran, Martin Sturfält piano.
- SWQ – Stockholm Wind Quartet – Madeleine Johansson (flöjt), Peter Gullqvist (fagott), Johan Söderlund (klarinett), Johanna Orrje (oboe).
- Ljudtekniker: Jerker Eklund
Sagt om skivan Collected Chamber Music:
”Lyriskt tonalt och lekfullt är också ljuset som sprider sig i den suveräna oboekvartetten The Thin Line Between Sorrow and Joy med musiker från Sveriges Radios Symfoniorkester. Stora känslor i det lilla, inte olikt Messiaens Kvartett för tidens ände i sin balansgång längs den tunna linjen mellan glädje och sorg.” Johanna Paulsson, Opus Magasin, september, 2019:
”den aktuella cd:n med hennes kammarmusik visar att hon hör hemma bland de riktigt intressanta svenska tonsättarna idag.” Sten Wistrand, Kulturdelen.com, 25 juli, 2019.
”Förunderligt vacker svensk kammarmusik att känna igen sig i och väckas på nytt.” —för att få vara ensam med sig själv eller för att låta sig omfamnas av något större än sig själv. Kalla det vemod. Maria Lithell Flyg får det att vibrera i oss på nytt.” Martin Nyström, Dagens Nyheter, 15 september, 2019.
”Sångerskan, kompositören Maria Lithell-Flygs finkalibrerade tonspråk porträtteras på nya cd:n Collected Chamber Music. En konstnär som leker med klangfärger, sinnliga texturer och rytmer i den skimrande miniatyren för slagverk och saxofon ”Jag är en känslig själ”, och söker udda konstellationer i det filosofiska vokalstycket ”Längst inne i mitt huvud.”” Sofia Nyblom, Svenska Dagbladet, 18 oktober, 2019.